Är det för sent med att starta Instagram konto nu?

Är det för sent att börja med Instagram nu 2022? (våra tankar)

Är det för sent att starta ett nytt konto på Instagram 2022?

Det korta svaret är ⁠- nej, det är aldrig för sent.

Med tanke på att du just nu läser den här artikeln funderar du sannolikt på om du ska starta ett nytt Instagram-konto här snart.

Men sanningen är verkligen att det aldrig är för sent att komma igång med Instagram. Allt det hänger på är hur du går tillväga för att starta och utveckla kontot.

Men med det sagt så är det dock svårare att starta ett nytt konto nu jämfört med tidigare. Ja då menar vi inte processen att öppna själva kontot utan att få det att växa.

Låt oss titta på de nuvarande begränsningarna för att starta ett nytt konto och hur du bäst går tillväga för att utveckla det.

Begränsningar när du startar ett nytt Instagram-konto

Tidigare, för ett par år sedan, hade Instagram ganska få begränsningar när det kom till vad ett nystartat konto kunde göra.

Till exempel kunde man då följa hundratals av konton på en gång utan att man åkte på några begränsningar eller blockeringar.

Men om du försöker följa ett stort antal konton upprepade gånger just nu kommer du att åka på någon sorts block i 24 timmar eller mer.

Detta beror på att actionblocket inte existerade då.

Nu är Instagram smartare eftersom de implementerat fler uppdaterade algoritmer.

Dessa algoritmer är utformade för att hålla kvar dig som användare i appen och för att minska automatisering & spamaktivitet.

Instagram har också begränsat antalet användare du kan följa med ett tak på 7500.

Vilket då betyder att du inte längre kan massfölja en massa konton i hoppet om att dessa ska följa dig tillbaka.

Så hur exakt ska du gå tillväga för att bygga ett stort och populärt Instagram konto 2022, trots dessa begränsningarna?

Det ska vi försöka hjälpa dig med här.

Hur ska jag gå tillväga för att starta ett Instagram-konto?

Vi tycker du ska börja med att ställa dig själv några frågor.

  • Är det ett personligt eller ett företagskonto?
  • Vad ska kontot specifikt handla om, vilken nisch/område hör det till?
  • Vem är målgruppen?

Om ditt konto är ett personligt konto är din målgrupp mestadels vänner eller familj.

Å andra sidan, om du skapar ett konto för ditt företag måste du skapa specifikt innehåll som tilltalar din publik, eller din tänkta målgrupp.

På samma sätt måste du hålla dig till en nisch (ett område) när du skapar ett nytt konto.

Om du lägger upp innehåll om allt möjligt kommer det troligen att förvirra din publik och då är det också mindre troligt att folk följer dig.

Men om du har en nischar ner dig, dvs håller dig inom ett område, och alla dina inlägg följer ett specifikt tema. Då kommer fler personer att förstå vad det är du ”gör” och vara mer benägna att följa din sida.

Vi människor litar på och följer gärna andra som är experter inom ett område vi är intresserade av.

Att hålla sig strikt till en nisch kommer därför att etablera dig som en auktoritet i din bransch.

Detta är särskilt viktigt om du skapar ett varumärkeskonto eller ett temakonto.

Hur får jag mitt Instagram konto att växa, att bli större & mer populärt?

Här ska vi försöka guida dig till hur du framgångsrikt startar och bygger ett Instagram-konto.

Om du precis har startat ett helt nytt konto kan det vara riktigt utmanande att få följare och engagemang från dessa.

Här har vi satt ihop 5 enkla steg att följa.

Med hjälp av dessa steg kan du få ditt Instagram-konto att växa från 0 till 1 000 följare på ”nolltid”. Det enda som egentligen krävs är att du är konsekvent och har viss kontinuitet.

1. Välj din nisch/område

Det första steget för att skapa ett framgångsrikt Instagram-konto är att definiera din nisch.

Är det fotografi, fitness, konst eller pengar?

Att definiera din nisch är viktigt eftersom du vill hålla dig till ett tema på kontot. Om du är helt okänd för folk men verkar kunnig inom just ditt område kommer folk att lita på dig.

Säg att du har ett konto som heter ”naturfoto” men bara postar memes om börsen så kommer potentiella följare att bli förvirrade.

Ditt flöde kommer spreta åt alla håll och om du inte är extremt rolig och kreativ kommer du missa massa följare.

2. Skapa Instagram kontot

Då är det dags att skapa själva kontot. Och den första lilla utmaningen är att välja rätt användarnamn.

Så hur väljer du det perfekta användarnamnet/handtaget för Instagram?

Om du skapar konto för ett företag, varumärke eller ett temakonto så ska du självklart använda ditt företagsnamn eller varumärkesnamn. Annars gäller det att hitta något som är relaterade till din nisch och inkludera det i ditt användarnamn.

Ett bra sätt att få inspiration och hitta rätt är att kombinera ett par ord, gärna högst två om det är möjligt.

Ett par exempel på företag som använder detta är Salesforce och Workday.

Försäljning + kraft och Arbete + dag.

Möjligheterna är faktiskt oändliga. Det är bara att brainstorma.

Är det å andra sidan ett personligt konto så är det namn, initialer eller smeknamn som är det vanligaste användarnamnet.

3. Optimera din profil (bio)

Nu ska du se till att optimera ditt konto och din profil så att den tilltalar besökarna.

Om du skapar ett konto för ditt företag så använder du en professionell logotyp som din profilbild, lägg till en kort beskrivning av ditt företag och viktigast av allt, ange din webbadress.

Skapar du ett personligt konto använder du en bild på dig själv som profilbild, en enkel bio och lägg gärna till en länk till din webbplats/blogg om du har någon (annars kan du länka till något annat socialt mediekonto.

Att lägga till Stories höjdpunkter är också en bra idé om du vill att folk ska veta mer om dig själv eller ditt företag.

4. Publicera och posta innehåll med kvalitet

Att lägga upp kvalitetsinnehåll och hålla sig till ditt tema är ett av de bästa sätten att locka följare.

Detta skapar intresse och bygger upp dig och ditt varumärke som en auktoritet inom ditt område. På så sätt skapar du ”personliga” kontakter och känslor utan att vara personlig.

Har du ett personligt konto är regeln densamma. Lägg upp foton eller videos som är relaterade till dina intressen.

På Instagram är det kvalitet som gäller framför kvantitet.

Postar du alldeles för mycket kommer folk att stänga av dina inlägg eftersom det döljer foton eller videor från konton som de just nu är mer intresserade av.

Men om du postar för lite kommer folk att tro att du är inaktiv och sluta följa dig.

Du måste helt enkelt testa dig fram. Vad är den optimala inläggsfrekvensen inom just ditt område och intresse?! För den varierar nämligen mellan olika områden och målgrupper.

Men om vi ska ge ett generellt råd så är något inlägg om dagen en bra regel att följa till en början. Kanske lite mer precis i starten av kontots uppbyggnad.

5. Bygg upp din följarbas

Att få följare är en av de viktigaste sakerna du ska fokusera på med ett nytt konto. Men du vill så klart även få mycket engagemang från dessa följare, kommentarer, likes och generell feedback.

För varför lägga tid och kanske pengar på något som får lite eller inget engagemang?

Instagram är ett sifferspel. Antalet följare, gilla-markeringar och/eller kommentarer du har och får spelar roll.

Driver du ett företagskonto är målet att i slutändan sälja mer. Att få så många klick över till din ”webbplats” som möjligt.

Så att få fler följare bör vara prio 1. Men hur får du följare utan att köpa dem? Det har vi många artiklar om. Bara välj en av dessa och börja bygg din följarbas.

3 anledningar till varför du ska starta ett Instagram konto idag

Hittills har vi nu lärt oss att det alltså inte är för sent att starta ett Instagram-konto under 2022.

Men om du ändå undrar varför du ska satsa på Instagram överhuvudtaget ger vi dig här 3 anledningar till varför vi anser att det är en smart idé.

1. Det är gratis publicitet

Instagram är bokstavligen gratis publicitet. Vad du än marknadsför eller förespråkar så har du här en kanal där du kan potentiellt nå ut till hundratals och tusentals möjliga kunder.

När du har följare och hyfsat engagerade sådana kan du lägga upp en berättelse eller ett foto och direkt få konverteringar.

För dig som driver ett ”privatkonto” kan samarbeten med företag för att marknadsföra deras produkter/tjänster ersätta din nuvarande månadslön. Du kan alltså bli en influencer.

2. Driv trafik till din sajt/butik

För det andra ger Instagram dig en möjlighet att driva trafik till ditt företag. Oavsett om du har en onlinebusiness eller annan butik/tjänst.

Vi ska dock vara ärliga och säga att det är en rejäl utmaning att driva trafik från Instagram. För att det ska hända måste du veta exakt var din målgrupp finns och hur du bäst når dem.

Det finns flera sätt du kan gå tillväga för att göra detta.

Men i grund och botten bör din främsta prioritet ligga i att öka antalet följare och dess engagemangsgrad. För det är först då kommer du att kunna få klicket.

För att vinna klicket måste du konsekvent lägga upp kvalitetsinnehåll och engagera dig med din målgrupp. Då kan det gå bra för dig.

3. Hålla dig uppdaterad med familj, vänner och din målgrupp

Finns det något bättre sätt att dela ditt liv med dina vänner och familj än att lägga upp bilder och berättelser på Instagram?

Instagram är ett utmärkt sätt att hålla dig uppdaterad om dina vänners och familjs liv.

Det är ett bekvämt sätt för dig, och dem, att tillsammans ta del av varandras liv och händelser utan att personligen träffas.

Men även du som driver konto för ett företag/varumärke har en möjlighet att engagera dig i din målgrupp.

Ta reda på vad de känner och vad deras problem är. Det finns stora möjligheter att kunna lära känna sina kunder och använda sig av deras språk och problem för att vinna förtroende.

Vi sammanfattar

Så är det då för sent att starta med Instagram nu idag?

Svaret är nej – det är aldrig för sent att komma igång med det där Instagram kontot.

Att få det att växa är minst lika utmanande som tidigare, om inte mer, men det finns stora möjligheter att bygga något bra.

Det du behöver göra är ”bara” att konsekvent skapa bra och engagerande innehåll!

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras.