Instagram är en viktig plattform för både privatpersoner som för företag

Varför Instagram är viktigt för både Privatpersoner som Företag (3 skäl)

Om du fortfarande är en av dem som inte använder Instagram. Vare sig det rör sig om dig som privatperson eller för ett företag så går du definitivt miste om något.

För privatpersoner är Instagram en fantastisk plattform där du kan uttrycka dig själv genom bilder eller videor. Det är också ett bra sätt att få kontakt med dina vänner och hålla dig uppdaterad om vad som händer i deras liv.

Företag använder å andra sidan Instagram som en plattform där de kan skapa kontakt och nå ut till befintliga och/eller potentiella kunder. Detta görs bäst genom att producera innehåll som på något sätt berättar något, en historia.

Om du nu sitter och funderar på att starta upp, eller inte starta upp, det där Instagram kontot ska vi här övertyga dig om varför vi anser att du självklart ska göra det. Oavsett om det är ett privat eller publikt konto..

Instagram för dig som Privatperson

Här är några anledningar till varför Instagram är viktigt för oss som individer.

1. Uttryck dig själv

Instagram är en plattform där du kan uttrycka dig själv genom foton, videor eller berättelser.

Det är där du kan visa din konstnärliga, kreativa eller roliga sida som folk runt om dig kanske inte riktigt är medvetna om.

Instagram är med andra ord en möjlighet för dig att vara lite djärv, att sticka ut och uttrycka dig mer kreativt. Något du kanske inte har möjlighet, av olika anledningar, i ditt ”verkliga” privata liv.

2. Få bekräftelse

En av de vanligaste anledningarna till varför det är en bra idé att öka dina Instagram-följare är mängden bekräftelse du kommer att få. Detta genom antalet likes eller positiva kommentarer som du kommer att få från varje inlägg.

Om du drivs av inflytande, status eller komplimanger kan Instagram fungera som en stor ego-boost.

Men självklart måste du ha en hyfsad följarbas och bra med engagemang för att få bekräftelse och också nå en viss tillfredsställelse.

Att öka antalet följare är avgörande för att detta ska lyckas. Här hittar du de mest aktuella och effektiva strategierna för att öka ditt följarantal.

3. Nå inflytande

Denna term är ganska vag eftersom det finns många olika faktorer att diskutera.

För det första är Instagram ett perfekt sätt att etablera ditt personliga varumärke. Ett personligt varumärke är viktigt eftersom det ger dig en möjlighet att etablera din unika identitet.

Innehållet som du lägger upp på Instagram har möjligheten att påverka människors uppfattning om dig innan du ens träffat dem personligen. Följaktligen gör detta det lättare för din publik att få kontakt med dig på ett personligt plan och vice versa.

Anledning nummer två är supportnätverket.

Supportnätverket på Instagram är kraftigt expansivt. Till exempel kan en ideell organisation använda Instagrams donationsdekal för att samla in pengar till en visst ändamål.

Slutligen är Instagram ett sätt att nå gratis publicitet för vilken sak du än förespråkar. Saker du marknadsför eller intressen du har.

Mängden konverteringar du kommer att få beror till stor del på antalet aktiva & engagerade följare du har. Så ju fler följare du har; desto bättre.

Instagram för Företag & Företagare

Här är några anledningar till varför Instagram är viktigt för företag.

1. Varumärkeskännedom

Storytelling spelar en viktig roll i all innehållsmarknadsföring och Instagram gör det möjligt för företag att åstadkomma detta på flera sätt.

Inlägg, stories och videor tillåter företag att visuellt visa upp sina produkter eller tjänster. Mer allmänna foton kan förstärkas med bildtexter för konverteringsändamål, genom att t ex hänvisa till en länk i bion.

Dessutom är Stories ett bra sätt att nå konverteringar, särskilt om du använder swipa-upp-funktionen. Den här funktionen är dock bara tillgänglig för företagskonton som har över 10 000 följare.

Men du kan också bygga varumärket genom att vara mer personlig. Nå en personlig kontakt med dina kunder. Antingen genom att lyfta fram någon speciell person på företaget eller att låta varumärket vara mer personligt.

2. Nå en större publik

Den här är lite av en no-brainer men Instagram tillåter företag att nå en större publik. Och en större publik innebär som oftast fler sälj, oavsett vad det är du säljer.

Om ditt företag redan idag har ett stort antal följare kan du tillkännage en produkt-/tjänstelansering eller en speciell rea och direkt få sälj, men också värdefull feedback.

Instagram ger alltså möjligheten att snabbt och enkelt sätt att marknadsföra något i en större skala (globalt?).

#3: Driva engagemang

För företag kan du genom att skapa innehåll på Instagram få ytterligare en möjlighet att driva engagemang från dina kunder.

Detta är ett bra sätt där du kan interagera med dina kunder på en lite mer personlig nivå. Kommunikation är bäst när den ömsesidigt går åt båda hållen.

Att skapa en personlig relation kan bidra till att ge ökat förtroende och igenkänning vilket är viktigt för alla företag.

Vanliga frågor om Instagram

Här följer svar på ytterligare frågor som vi ofta stöter på om Instagram och privat respektive offentliga konton:

Vad betyder privat konto på Instagram?

Om du har en privat profil (privat konto) kan endast de som följer dig se dina inlägg.

Det innebär också att alla de som vill följa dig måste skicka en förfrågan som du kan godkänna eller neka. Du kan alltså välja vilka som ska få följa dig.

Kan jag göra mitt privata konto offentligt?

Ja det kan du.

För att göra det gå du in på din profil och trycker dig vidare till Inställningar >> Sekretess >> Kontosekretess. Där slår du om knappen så att den går från grön till grå. Nu har du ett offentligt konto.

Kan jag göra mitt offentliga konto privat?

Ja det kan du.

Följ bara instruktionerna ovan.

Vad innebär företagskonto på Instagram?

Ett professionellt företagskonto passar för företag, organisationer och varumärken.

Utöver funktionerna som för ett kreatörskonto ges du också tillgång till en rad andra användbara funktioner. Den största fördelen med ett professionellt företagskonto är att du kan annonsera på Instagram.

Kan jag ha ett ”vanligt” konto som företag på Instagram?

Ja det kan du.

Faktum är att du först skapar ett vanligt konto, precis som för en privatperson, oavsett vilken kontotyp du är ute efter. Sedan kan du gå in och ändra typ av konto till t ex ett företagskonto. Detta gör du i inställningarna.

Vad är ett professionellt konto på Instagram?

Professionella konton kan vara både företagskonton eller kreatörskonton.

Konverterar du ett ”vanligt” konto till ett professionellt konto kommer du dock att stöta på vissa skillnader och begränsningar mot innan.

Vi summerar och sammanfattar

Om du är känd på Instagram som individ (av rätt anledningar från början) är dina följare också dina fans.

Detta gör att de med stor sannolikhet kommer att påverkas av allt du gör. Några av dem är troligtvis villiga att göra nästan vad som helst för dig.

Det är därför varumärken attraheras av konton med stora mängder följare och bra engagemang.

Å andra sidan ger Instagram företag ett verktyg för att marknadsföra sina produkter eller tjänster på ett sätt som få andra medier kan göra.

I slutändan är Instagram avgörande för både privatpersoner som företag eftersom det hela kretsar kring ett ord – Inflytande.

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *