Lösning: ingen verifieringskod skickad WhatsApp?

Hur du löser när WhatsApp inte skickar verifieringskod (3 olika sätt)

Får du inte verifieringskoden eller säkerhetskoden från WhatsApp?

Du har begärt en SMS-kod men det kommer inget SMS.

Har du det här problemet så kommer du inte att kunna komma åt WhatsApp. Problemet kan uppstå om du har aktiverat funktionen för tvåstegsverifiering.

Det kan även hända även om du har angett rätt landsnummer och telefonnummer.

I den här guiden kommer du att lära dig tre olika sätt på vilket du kan fixa när en WhatsApp-säkerhets- eller verifieringskod inte skickas eller inte kan tas emot.

Varför skickar WhatsApp ingen säkerhetskod?

Du får ingen säkerhetskod från WhatsApp eftersom du har blockerat deras kontakt.

Det kan också bero på att du har angett ett felaktigt nummer eller felaktigt landsnummer. Då kommer meddelandet inte kunna komma fram.

Bor du i Sverige är ditt landsnummer: +46.

Kontrollera också att du har en aktiv internetanslutning.

Hur du löser det när ingen säkerhetskod kommer från WhatsApp

För att kunna lösa problemet med att ingen kod kommer kan du antingen:

  • avblockera dina blockerade kontakter och försök skicka den igen.
  • har du aktiverat tvåstegsverifiering på WhatsApp och du inte får koden kan du stänga av den genom att öppna WhatsApp på din gamla telefon.

Om allt annat misslyckas måste du kontakta WhatsApp-supporten i appen eller på webbplatsen för hjälp.

Lösning 1: avblockera dina kontakter

Har du blockerade kontakter kan det vara läge att avblockera dessa.

Så här avblockerar du dina kontakter på iOS:

  1. Öppna appen Inställningar.
  2. Scrolla ned och välj ”Telefon”.
  3. Välj ”Blockerade kontakter”.
  4. Tryck på ”Redigera” och tryck på ”-”-ikonen på alla nummer.
  5. Försök att skicka verifierings-/säkerhetskoden igen.

Så här avblockerar du dina kontakter på Android:

  1. Öppna WhatsApp appen.
  2. Tryck på ikonen med tre prickar.
  3. Välj ”Inställningar” följt av ”Sekretess”.
  4. Välj ”Blockerade kontakter” klicka på numret du vill avblockera.
  5. Försök sedan att skicka verifierings-/säkerhetskoden igen.

Lösning 2: Stäng av 2FA på en enhet som är inloggad på WhatsApp

Obs: Den här metoden gäller endast de som har 2FA aktiverat för WhatsApp. Om du inte har gjort detta kan du hoppa över den här lösningen.

  1. Öppna WhatsApp på en enhet som för närvarande är inloggad (om du till exempel fortfarande är inloggad på WhatsApp på din gamla telefon kan du fortfarande komma åt den där).
  2. Navigera till Inställningar > Konto > Tvåstegsverifiering > Stäng av.
  3. Stäng sedan WhatsApp och öppna den igen.

Lösning 3: Kontakta WhatsApps support

Har ingen av de tidigare lösningarna hjälpt dig är det dags att kontakta WhatsApp.

Kontakta WhatsApp i appen:

  1. Öppna appen.
  2. Inställningar > Hjälp > Kontakta oss.
  3. Förklara att du inte får verifierings-/säkerhetskoden.
  4. Välj ”Nästa” eller ”Skicka via e-post” och följ instruktionerna på skärmen.

Kontakta WhatsApp via webben:

  1. Gå till https://www.whatsapp.com/contact/?subject=messenger.
  2. Ange ditt telefonnummer och din e-postadress.
  3. Välj den enhet som du använder WhatsApp på (t.ex. Android).
  4. Förklara att du inte får någon verifierings- eller säkerhetskod.
  5. Välj ”Nästa steg” och följ instruktionerna på skärmen.

Här är ett exempel på vad du kan skriva i meddelandet: ”Hej WhatsApp, jag har angett mitt telefonnummer och regionskod korrekt men jag får ingen verifieringskod. Jag behöver hjälp med att komma åt mitt konto”.

Du kan sedan räkna med att det tar WhatsApp-teamet 1 till 3 arbetsdagar att svara dig. Svaret får du antingen i en chatt eller via e-post.

Har du haft problem med att få någon kod? Fungerade någon av dessa lösningarna eller gjorde du på något annat sätt? Låt isf oss och alla andra veta detta.

Similar Posts

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *