SEO Grunderna

Grunderna i On-Page Sökmotoroptimering

När sökmotorerna kom och förändrade vårt sätt att leta information så uppstod det också en ny industri; Sökmotoroptimering. Det kallas även SEO eller sökmotormarknadsföring och handlar om att optimera din sajts synlighet i dessa sökmotorer. Målet är att komma så högt upp i det organiska sökresultatet som möjligt. Eftersom Google är överlägset störst är det också oftast denna sökmotor man pratar om.

Om enkelt bryter ner det i två delar så handlar det om: on-page SEO och off-page SEO. Man skulle även kunna ta med on-site vilket då handlar om mer tekniska bitar men det tar vi en annan gång.

Nu kanske du undrar varför jag skriver dessa termer på engelska, det gör jag också ibland. Anledningen, och den är ganska enkel, är att de används på engelska av många även i Sverige och att det ibland inte finns några bra svenska ord att ersätta dem med. Men jag ska försöka förklara vad det handlar om här nedan.

I denna artikel så fokuserar vi på On-Page

Du kommer få grunderna förklarade samt några små tips om hur du själv kan optimera din sajt.

OnPage SEO Optimering Grunderna

 

För många handlar det om saker de känner till, så där lite grand. Men inte tillräckligt för att bry sig om, eller orka ta tag i. Men att bara göra något och kanske ta lite åt gången kan göra underverk för din SEO, speciellt när det kommer till meta-taggar, titlar och beskrivningar.

Faktum är att när det kommer till de 5 främsta faktorerna gällande on page, så kan du optimera 4 av dem inom några minuter.

Vad är On Page SEO?

Om vi gör en liten bakgrundskoll på vad “On-page” SEO egentligen är så kan man sammanfatta det så här: det refererar till de delar av din sajt som definierar hur en sökmotor ser och analyserar din sajt.

Detta inkluderar element som titel taggar, meta beskrivningar, rubrik (h1) taggar, alt taggar och innehållet på din sida (eller content – om vi ska fortsätta med svengelskan). Om du nu sitter och inte har en aning om vad någon av dessa termer betyder så ta det lugnt, vi går igenom dessa här längre ner i artikeln.

Off-page SEO handlar istället om de faktorer som påverkar din ranking utanför själva sajten, t ex antalet länkar du har till din sida eller sociala delningar med mera.

Om du hoppar över eller slarvar men din on page optimering så missar du en massa ”gratis” trafik. Och vem vill missa något som är gratis..

On-page SEO startar med dina sökord

Sökord eller nyckelord (keywords på engelska) är de ord som varje specifik sida ska handla om. Dessa behöver du ha koll på för att kunna optimera sidan mot just dessa ord. Vi går igenom hur du gör sökordsanalys här. Sökordsanalysen, där du bestämmer och letar fram de sökord du vill synas på, är därför det första steget mot en lyckad seo-kampanj.

När du plockat fram de ord du ska optimera mot så gäller det göra detta för var sida på sajten. Första sidan brukar användas till det huvudsökord som hela din sajt handlar om. Skriv beskrivande om själva ämnet, försöka att inte skriva just det specifika sökordet alltför ofta, använd också synonymer. Men skriv först och främst naturligt med dina besökare i åtanke. Sedan fortsätter du på dina undersidor med relaterade ämnen och sökord.

Här är de fem huvudelementen du först ska lägga din fokus på när du sätter upp nya sidor på din sajt!

1. Titel taggen

Själva titeltaggen representerar den titel du sätter på din aktuella sida. Många gånger är det också samma som rubriken du väljer på artikeln. Detta är något som ligger inbäddat i koden på din sajt.

Titel-taggen används också av olika sökmotorer för att visa upp vad sidan som dykt upp i sökresultatet handlar om. Man kan säga att det är en förkortad version av det som artikeln handlar om. Denna tagg är väldigt viktig då både sökmotorer och eventuella besökare påverkas av den.

Du har säkert sett dem flera gånger när du sökt i Googles sökmotor. Det ser då ut så här (den blå textraden är alltså titel taggen):

Titel taggen i Googles sökresultat

Om du inte själv optimerar denna information så ger du bort chansen att informera Google och de andra om vad specifikt du vill att de ska veta om själva texten. I WordPress kan du ändra och optimera den väldigt enkelt med hjälp av bland annat Yoast SEO tillägg. Se här:

Ändra Titel och Meta med Yoast SEO i WordPress

Efter Googles Hummingbird uppdatering så har hur man bäst skriver sina titeltaggar ändrats. Här ser du två olika exempel:

Old School versionen: On Page SEO – Sökmotoroptimering – Sökmotormarknadsföring – ComClick.se

Numera kan det se ut såhär: Lär dig grunderna i On-Page SEO | ComClick.se

Tidigare var det vanligt att trycka in så många nyckelord som möjligt i titeln men nu riskerar du att straffas av Goggle för sådant. Nu försöker vi istället att beskrivande förklara vad artikeln handlar om men ändå så bör du få med nyckelordet i texten. Skriv dock naturligt och på ett sätt som lockar en eventuell besökare till klick.

Har du brist på tecken och inte lyckats få med ditt huvudbudskap på ett bra sätt så kan du välja att inte skriva med din sajts namn, t ex ComClick. Men det är något jag ändå tycker du ska försöka få med. Att bygga varumärke blir alltmer vanligt och något som Google verkar lägga allt större vikt vid.

Tips: Eller detta är egentligen inget tips utan en uppmaning om att du SKA hålla din titel tagg under 55 tecken, annars kommer den att klippas av och bli konstig i sökresultatet.

2. Meta beskrivning

En meta beskrivning ger en ytterligare beskrivning om vad den specifika sidan handlar om. Det är dock ingen faktor som räknas med i Googles ranking av din sida, men de kan ändå vara väldigt värdefulla. Många pratar om dem som en webbsidas ”Call to Action”. Vad de gör är att ge personer som tittar på ett sökresultat en mer detaljerad beskrivning av din sida än vad bara titeltaggen kan göra. En bra skriven meta kan alltså ge en bättre klickfrekvens och helt enkelt fler besökare.

Meta Beskrivning i Googles sökresultat

Om du inte skriver en egen meta beskrivning till varje sida på din sajt så kommer det dock inte vara tomt i sökresultatet. Utan då väljer sökmotorn själv att visa ett första utdrag ur texten på en aktuella sidan. Något som inte är optimalt många gånger.

Det rekommenderade maxantalet tecken i meta beskrivningen är 155-160 stycken, skriver du fler blir de avklippta i sökresultatet. Försök att få med det sökord som du optimerat sidan mot. Google har som vana att fetmarkera själva sökordet vilket kan ge en extra skjuts i din CTR (Click Through Rate).

Tips: Använder du WordPress och det utomordentliga tillägget WordPress SEO by Yoast så kan du enkelt lägga till din egna meta beskrivningar när du skriver din artikel. Finns även inbyggt i ramverket Genesis, som bland annat denna sida är byggd på.

3. Rubrik taggar (H1, H2, H3 osv)

Rubrik taggen (H1 tagg) handlar inte bara om att dina rubriker ska sticka ut med olika storlekar utan de ska differentiera olika sektioner på sidan. För att på så sätt förenkla för sökmotorerna att kunna förstå innehållet. Du som läser en sida ser inte att det står H1 eller H2 på sidan utan dessa ligger i koden och läses av spindlarna.

Du ska försöka att få in ditt huvudsökord i den mest relevanta rubrik taggen, nämligen H1. Det ska dessutom bara finnas en H1 tagg på varje sida. Det är vanligt bland många CMS plattformar att ens H1:or även blir titel-taggen. Detta ska du försöka undvika, Google gillar unikt innehåll. Ändra därför din Titel tagg till något annat.

Bygg sedan upp sidan med hjälp av de övriga rubrik taggarna som H2 H3 osv. De är inte lika viktiga men hjälper ändå till att strukturera ditt innehåll.

H1-H2-H3 Rubriker

Återigen skriv för dina besökare men ha Google i bakhuvudet!

Tips: Du vill absolut inte överoptimera din on-page, då riskerar du straff. Håll dina sidor relevanta och skriv inte sökorden bara för att du de ska finnas där för att göra texten läsbar. Tidigare var det vanligt med ”Keyword Stuffing” dvs att man skrev sina sökord väldigt ofta för att förbättra sin ranking. Gör inte detta!

4. Alt tagg

Alt taggar (står för alternative tags) är beskrivningar du skriver till dina bilder. De är dock inte synliga för dina vanliga besökare utan ska istället ge sökmotorerna en hint om vad den föreställer. Då Google ännu inte kan, kan vara på gång dock, söka genom bilder för att se vad de handlar om om så ger du dem då en förklaring till vad det är du visar dina besökare.

När du lägger till en bild på din sida så ska du även ha för vana att spara bilden med det sökord den handlar om.

Till exempel, har du en bild med en svart katt så döp bilden till svart-katt.jpg istället för att den heter hg6565-12.jpg. När du sedan laddat upp bilden så ser du till att lägga till alt taggen. Om vi använder samma exempel som ovan så hade en alt text i stil med ”svart katt” varit perfekt.

Tips: Innan du börjar lägga till en massa bilder på din sajt så se till att optimera dem, antingen via ett plugin eller i en fotoredigerare. Du vill inte ha en massa stora tungladdade bilder som segar ner din sajt. Detta gillar inte farbror Google.

5. Innehållet på dina sidor

Innehåll, dvs text, på en webbidaDet är denna del som tar lite mer av din tid att fixa till men när det handlar om ditt innehåll eller content så är det en oerhört central del i on page delen av sökmotoroptimering. Om du har implementerat de andra fyra faktorerna enligt konstens alla regler men missar att fylla sidorna med bra innehåll så kommer du aldrig att lyckas ranka något vidare värst bra.

Dina texter är viktigast. Tar du dig tid söka rätt sökord, göra din research och producera episkt bra innehåll så kommer trafiken från sökmotorerna komma, och även bra naturliga inlänkar.

Är du på väg att lansera en ny sajt eller bygga om en befintlig. Gör rätt från början. Gör din hemläxa, strukturera ditt innehåll och skriv bra informativa artiklar som är användbara för både besökare som sökmotorer. Det finns mycket information där ute online om du behöver ytterligare hjälp på traven.

Ett litet tips på vägen när du ska sätta igång med att skriva din texter är att fokusera på dina besökare, inte vad en eventuell sökmotor vill ha. Alltid besökaren i första rummet. Bygger du content som besvarar besökarnas frågor och ger riktigt bra information så kommer du få besökare och många sådana. Sedan ger det, förhoppningsvis, även en massa bra länkar.

Lyckas du med detta så kommer du även se att Google lägger märke till detta och mer än gärna ger din sajt en högre ranking.

Där har du en perfekt SEO strategi

Visst är det så att dess sökmotorer (Google) kan verka svåra att förstå sig på, och det är komplext. Men om man tittar på sajter som lyckats och kopierar, förbättrar, det de gjort så kommer även du att gå rätt väg. Se till att verkligen studera din sajt, helst ska du gräva lite. Följ sedan de olika råd du fått i denna artikel – du är nu ett steg närmare en perfekt optimerad sajt som Google verkligen gillar.

Har du frågor, förslag eller allmänna tankar, kommentera gärna så kan vi diskutera det vidare..

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *