Privat Bloggnätverk - Äg dina länkar

Privat Bloggnätverk – Äg Dina Länkar

Har du en eller flera sajter som inte riktigt lyckas stiga i serpen hos Google?

Du producerar bra och informativa artiklar som verkligen hjälper dina besökare samt ger dem svar på de frågor som ställs. Ändå så vill inte Google ranka din sida speciellt högt…

Vad du behöver är förmodligen Länkar till din sajt!

Men, och det är ett STORT men, inte vilka länkar som helst – utan länkar från bra sajter och domäner med en hög trovärdighet hos farbror G.

Alltså inte ytterligare ett gäng med länkar från någon obskyr länkkatalog eller flera bloggkommentarer.

Utan riktiga länkar i en bra kontext, dvs en länk från en text relaterad till det din sajt handlar om.

Hur får man en sådan länk?

Det kan du få på olika sätt men en metod som fungerar bra för väldigt många är att själv bygga dessa länkar. Men inte genom att kontakta någon annan sajtägare och be om en länk. Utan genom att bygga upp ett nätverk med relaterade bloggar och sajter – för att sedan från dessa länka till din huvudsajt.

Ett Privat Bloggnätverk, eller ska vi kalla det Sajtnätverk eller varför inte Länknätverk, helt enkelt. Jag vet inte om vi har ett speciellt gångbart svenskt namn för det hela, kärt barn har många namn sägs det ju. På engelska pratar man iaf om Private Blog Network, eller förkortningen PBN, så vi försöker väl i vanlig ordning efterapa dem så mycket som möjligt.

Har du ett bättre namnförslag? Kommentera gärna.

Detta är absolut inget nytt fenomen utan det har använts ända sedan länkarna började spela en större roll som rankingfaktor. Men på senare år har det blivit allt mer vanligt och det är inte bara större SEO företag som använder sig av metoden utan även du och jag har möjligheten.

Vad är då ett Privat Bloggnätverk?

Det är alltså sajter som du själv äger och producerar, därav den privata delen i namnet. Dessa använder du sedan för att länka till din sajter som är tänkta att ranka bättre än tidigare. Det kan handla om 1-2, kanske inte är ett nätverk då dock, upp till hundratals sajter. Har du många olika huvudsidor behöver även flera länksajter.

Är det bara att köpa en domän och bygga upp en sajt för att sedan slänga dit en länk?

Nej, riktigt så enkelt är det inte.

För att länken ska ha något värde hos Google så måste domänen eller sidan den kommer i från ha en bra auktoritet. Eller i Googles ögon ha en hög trovärdighet. Alltså, en domän som Google gillar, och som i sin tur har många kvalitetslänkar riktade till sig.

Låter det krångligt? Det är ganska enkelt egentligen:

  • Bra länkar från relaterade sajter med hög auktoritet smittar av sig på din sajt och ger den en bättre ranking.

Känner du redan till tekniken och vill bygga ett eget direkt?! Jag jobbar just nu med en artikel om hur du själv bygger ett på bästa möjliga sätt, så håll ut.

Hur hittar man domäner med bra auktoritet?

Det är ett utav de kanske svårare stegen, att veta hur och var man ska leta efter dessa. Samt vad man sedan ska titta efter för att se om domänen kan vara värd att bygga något på.

Det finns flera olika metoder, jag kommer om ni vill, skriva längre och mer utförligt om hur du bäst kan hitta dessa. Men här är väldigt kortfattat olika metoder:

  • Håll koll på de domäner som är på väg att förfalla. Titta genom listan hos iis och kolla upp inlänkar samt olika mätvärden.
  • Hitta brutna länkar (Broken Links) och se efter om domänen den brutna länken pekar mot är ledig att registrera. Samt om den är värd att registrera, dvs har bra seovärden.
  • Ta kontakt med webmasters som driver sidor som inte längre uppdateras. Ge dem ett bud som de inte kan tacka nej till.

Du kanske har egna metoder som du vill dela med dig av? Gör gärna det genom att kommentera.

Hur veta om en domän är bra?

Det är ju ”the million dollar question”. Det första handlar om de länkar den har pekade mot sig. Är de från bra stora och trovärdiga sajter så ger det bra auktoritet. Tidigare kunde vi använda oss av PageRank Toolbar från Google men det är numera ett daterat verktyg att använda.

Istället är det analysmått från Moz, Majestic och Ahrefs som fungerar bäst. De har egna skalor och analysverktyg som ger domänerna olika sorters styrka och bedömningar. Tanken är att man baserat på dessa ska kunna gissa sig till hur en specifik domän ska kunna ranka.

Givetvis är själva sajtens innehåll avgörande men om vi bara kan titta på domännivå så är dessa mått en bra indikator.

Jag använder mig helst av Moz och Majestic i en kombination. Tidigare tittade jag endast på Moz och deras Domain samt Page Authority men det kan vara lite trubbigt. Så en kombination av de båda är optimalt. I möjligaste mån så vill jag ha domäner som har en DA (Moz – Domain Authority) över 20 och Trust samt Citation Flow ( Majestic – TF & CF) över 15.

Men är det en väldigt specifik nisch det gäller så kan även lägre värden vara värda att ta i beaktning.

Dags att bygga upp sajter eller?

Har du hittat bra domäner så är det dags. Men det är inte helt enkelt och bara att bygga på heller.

Att undvika att lämna spår efter sig är av högsta vikt. Man ska inte kunna följa vare sig domänägaren eller sajtägarens uppgifter och samtidigt även hitta din huvudsajt. Använd olika domänkonton, olika webbhotell och mixa upp hur dina olika sajter ser ut.

Bygg även riktiga sajter som ser ut som en seriös auktoritet inom det specifika området. Ha som mål att om Google manuellt skulle titta genom din sida så ska de inte kunna se att detta handlar om en länksida i ditt PBN. Det tar naturligtvis tid och kostar ibland pengar men det kan definitivt vara värt det.

Jag har sett alldeles för många länksidor med ett standard tema från WordPress, ofta Twentytwelve, som sedan länkar till alla möjliga olika sidor i korta texter. Det finns stora seriösa SEO bolag i Sverige som bygger länkar från egna sidor till stora företag som ser rent utav pinsamma ut.

Det kan ibland se ut som följande:

  • En domän som innehåller ordet el – då tror man naturligtvis att sajten även ska handla om det.
  • En inledande inlägg om el med två länkar till ett elbolag.
  • Sedan ett flertal inlägg med länkar till alla möjliga sorters orelaterade sajter. Kan handla om Bosses Hudvård, Gretas Däckfirma och det hetaste kasinot.
  • Alla texter är korta ca 200-300 hundra tecken
  • Ofta inga bilder eller helt orelaterade
  • Alltid två länkar i varje inlägg

Så här vill du absolut inte att din sajt ska se ut!

Vid en manuell koll så ryker den direkt och risken att fastna i något filter är även den överhängande. Man riskerar inte bara just den specifika sidan i detta fall utan även huvudsajten, om det finns för många liknande länkar till den. Om det dessutom finns fotspår kan ett helt länknätverk försvinna.

Är det viktigt att ens PBN är nischrelaterat?

Jag skulle vilja säga att det nog är bäst, iaf fall om man ha kvar det över tid. Tidigare kunde man säkert länka hej vilt från både det ena och det andra men numera gäller det att hålla det relaterat i allra största mån. Google justerar kontinuerligt sin algoritm och det blir än mer viktigt med sammanhang.

Är din huvudsajt om hundar så bör även ditt pbn handla om hundar eller husdjur. Dels får du absolut bäst länkkraft eller juice på det sättet men det ser även mest naturligt ut. En länk från en text om en labradorer till din labradorkennel är naturligtvis perfekt.

Du kan även använda tekniker där du injicerar en länk i en orelaterad text på en orelaterad sajt. Till exempel om du har en sida om att resa i Spanien och du där skriver om spanska hundar, då kan även får in en länk om din svenska kennel. Inte ett optimalt sätt men det kan fungera.

Är länkar från ett PBN riskfria?

Det kan man naturligtvis inte veta. Egentligen är inga länkar man bygger helt riskfria. Google har väldigt specifika kriterier på vad man bör och inte bör göra, men Google är samtidigt inte lagen. Bara väldigt viktiga för oss som försöker ranka sajter via deras sökmotor.

Men bygger du ett pbn enligt alla råd som finns, där alla säkerhetsåtgärder tagits i akt så är du i alla fall väldigt nära en ultimat länk.

Privata bloggnätverk har varit väldigt på tapeten under 2013 och 2014. De blev ett så pass vanligt sätt att ranka sajter så Google blev till slut tvungna att göra något åt det. De gjorde då som vanligt, nämligen gick hårt åt några av de största aktörerna, för att på så sätt ”skrämma” så många som möjligt. Flera stora länknätverk, som sålde länkar, fick se sina sajter bli avindexerade och många huvudsajter som dessa länkade till fick varningar av olika slag och förlorade all sin ranking samt trafik från Google.

Dock ska det sägas att många av dessa pbn-sajter som blev avindexerade var en form av publika nätverk, alltså inte helt privata, där de sålde länkar till i stort sett vem som helst. I teorin så kan då t ex Goggle själva gå in och köpa länkar. Väl där så kan de göra sin bakläxa och följa vissa spår för att på så sätt komma över en mängd med sajter och spår.

Det debatteras dock fortfarande om det var manuella åtgärder från Google eller om det handlade om en uppdatering av sökalgoritmen. Kanske var det helt enkelt en kombination av de båda.

Varför ska du fundera på ett eget PBN?

Nu när du hört talas om riskerna så är frågan säkert varför man skulle utsätta sig och sina sajter för detta?

Det är en helt legitim fråga att ställa sig. Det gäller att tänka genom saker och ställa positivt respektive negativt mot varandra.

Har du en stor portfölj med sajter inom relaterade nischer så är det ett bra komplement och ibland tungan på vågen. Att bygga upp hela nätverket kostar tid och pengar om du inte vill göra allt själv. Du måste fråga dig själv om det är värt det.

För dig med en sajt så kanske det inte är det första du ska fokusera på. Utan bygg då bra andra länkar och när du väl gjort det kan ett mindre pbn på ca 3-5 sajter göra det sista lilla.

Det som är så bra är att du själv äger och kontrollerar dina länkar. Du kan alltså själv ändra, lägga till och ta bort länkarna. Dessutom har du även möjligheten att bestämma vilken ankartext som blir bäst. Har du väldigt ensidiga ankartexter kan du då sprida ut riskerna med att själv skriva helt andra.

Du har även möjlighet att sälja länkar. Något som kan vara väldigt lukrativt med rätt sajt och profil. Dock ska du ha i åtanke att riskerna kanske ökar, var restriktiv med vem och hur många du plockar in. Håll det så privat som bara möjligt är. Har du kompisar inom onlinevärlden så är det ett perfekt tillfälle att gå samman och bygga upp något tillsammans och på så sätt sprida ut arbetet.

Fördelar

  • Starka länkar till din huvudsajt
  • Full kontroll över länkens kontext
  • Full kontroll över ankartexter
  • Kan bli billigare i längden
  • En bättre ranking för din moneysajt

Nackdelar

  • Svårt att hitta domäner (dock enklare genom vår domäntjänst)
  • Måste ha flera olika webbhotell – dyrt
  • Köpa eller skriva många texter – tid/dyrt
  • Fler sajter att hålla koll på

Nu är det Upp till Dig!

Hoppas du har fått svar på några av dina frågor. Bäst att påpeka är att ett pbn är en del av en väl uppbyggd länkprofil. Att enbart satsa på egna länkar kan fungera men riskerna kan även öka att du fastnar i något av Googles filter.

Vill du veta mer om hur du bäst bygger upp det så kommer inom kort en riktigt storguide på hur du bäst bygger upp ett Privat Sajtnätverk – ComClick style!

Har du några frågor eller egna tankar och idéer så kommentera gärna!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *