SEO Verktyg från Google

8 Gratis SEO Verktyg från Google Du borde Använda

Arbetar du på ett eller annat sätt online, vare sig det handlar om ditt riktiga jobb eller ett hobbyintresse, så har du förmodligen någon sorts åsikt om Google. Du stöter på dem dagligen och antingen så accepterar du att de finns och använder dem där det kan vara dig till nytta. Eller så försöker du hålla dig ifrån dem på så många sätt som möjligt.

Finns inget rätt eller fel.

Men hur vi än vrider och vänder på det så finns de där, och de har faktiskt en rad med riktigt bra verktyg för oss som håller på med SEO och internetmarknadsföring.

Faktum är att rätt använda kan de hjälpa dig att ta din onlineverksamhet till nästa nivå.

Här är de gratis SEO verktyg från Google jag tycker du borde testa, om du nu inte redan gjort det. Några är säkert välbekanta och vi är många som använder oss av dem redan, men har du koll på alla?

1. Google Webmaster Tools

Om jag bara får välja ett i denna lista av gratis seo verktyg så är Webmaster Tools mitt val. Det är ett suveränt verktyg för att hålla din sajt i topptrim. Få omedelbar feedback på eventuella uppdateringar du gör eller när du försöker optimera på bästa sätt. Håll då koll på GWT för att snabbt kunna rätta till eventuella problem.

Du får med lätthet reda på om din sajt har fått något manuellt straff, om Google har problem att indexera eller om det finns brutna länkar och sidor. Du kan också få reda på hur många sidor som finns indexerade, ladda ner länkar, testa din robots.txt fil eller annan data + en hel del mer. Allt helt gratis – mot information du lämnar till Google!

Det ger en riktigt bra inblick i hur Google ser på din hemsida.

När vi ändå är inne på Webmaster Tools så passar jag även på att slå ett slag för Bings likvärdiga verktyg. Det kan faktiskt vara ett bra komplement och har en del funktioner som du kan dra nytta av.

2. Google Analytics

Efter att de plockade bort vår data om sökord och hela ”not provided” dilemmat uppstod så har Analytics verktyget blivit lite ifrågasatt. Med betoningen på ”lite” för det är fortfarande ett helt suveränt verktyg för att analysera trafik, content (innehåll), användarvänlighet, hålla koll på kampanjer + mycket mera.

Faktum är att om du inte använder det så missar du en massa data som dina konkurrenter förmodligen använder till sin fördel.

Google Analytics fortsätter vara ett populärt analysverktyg som ständigt uppdateras. Och det måste förändras och förbättras för det finns konkurrenter där ute som Clicky, Open Web Analytics, WebTrends, Omniture med flera.

Om du vill ha lite extra hjälp så erbjuder Google själva detta riktigt bra. Läs på om hur du enkelt kan lära dig läsa av din data här i Galleriet eller hur du lägger till tracking till dina länkar.

3. Google Adwords Keyword Planner

Ytterligare ett verktyg som har gått genom en rad med större uppdateringar de senaste åren. Det är ju egentligen ett helt nytt verktyg som finns istället för det gamla GAKT. Det är verktyget för dig som vill ha koll på olika sökords sökvolym.

Ta dock inte siffrorna som visas alltför seriöst utan ta det som en bra fingervisning. GAKP används också av många utav de andra sökordsverktygen som bas för sina analyser.

Många anser att den nya versionen av Plannern är mer fokuserad mot PPC då sökorden ofta är väldigt breda och inte tillräckligt exakta. Men trots dessa brister är det en perfekt start för din sökordsanalys och det kan även användas till väldigt mycket annat bra.

Kolla in denna helt fantastiska artikel på hur du kan använda GAKP.

4. Google Trender

När vi ännu är inne på ämnet sökord och nyckelord som din sajts artiklar kan handla om så är Google Trender ett bra verktyg att använda sig av.

Du kan se vad som är populärt just nu när det kommer till sök och innehåll. Kolla och jämför trafik för olika söktermer och se om det är något som är på väg upp respektive ner i popularitet. Detta kan du alltså följa helt gratis, så självklart ska du försöka använda dig av den informationen.

Se vad som var hetast 2014 eller varför inte vad det är som folk är nyfikna på just nu.

5. Google PageSpeed

Redan 2010 annonserade Google att sajthastigheten var en av de rankingfaktorerna i deras sökalgoritm. Dessutom har flera studier visat att en sida laddningshastighet påverkar dina besökares upplevelser och kan i värsta fall innebära att du går miste om en massa trafik.

Som tur är finns det verktyg för att kolla detta. Bland annat Google Pagespeed. Det som är så bra med denna är att det är Google själva som testar, du får då svart på vitt vad de tycker om din sajt. Du får dessutom tips på vad du kan göra för att förbättra din sajt, både enkla sätt men även sådana som kan vara lite komplicerade för en novis.

Är det stora saker som behöver göras för att få ner din sajts laddningshastighet så kanske du behöver ta kontakt med en utvecklare. Eller ännu bättre, byt plattform till WordPress om du inte redan tidigare använder det.

6. Google My Business

Vill du ha ytterligare en gratis metod för extra synlighet? Dessutom en metod som har bevisade framgångar. Då är det Google My Business du ska skaffa dig.

Det har tidigare funnits under andra benämningar och beteckningar, samt även funnits olika sorters tjänster men nu är det GMB som gäller. Där kan du få kontroll över vilken information som visas om dig i Google Maps, statistik om besök och kontroll över eventuella recensioner du fått. Den integreras även med Google+ Business vilket gör det till en komplett lösning för ett företag.

Det du kan göra utöver detta är att dra igång en Google+ sida för eventuella varumärken du marknadsför, speciellt om du är aktiv på andra social kanaler. Det kan vara ett bra komplement och en viktig kanal för varumärkesbyggande.

7. Google Alerts

En gammal men väl beprövad tjänst. Det har under åren fungerat sisådär många gånger men det är fortfarande väl värt att använda. Med hjälp av Google Alerts kan du hålla koll på ett ämne eller sökord. Du får regelbundna mail när ditt förvalda ord dyker upp i Googles index.

Du kan använda det på flera sätt. Ett vanligt sätt är att hålla koll på ditt företag, sajt eller varumärke. När någon skriver om det så får du snabbt information och kan agera om det är något som behöver rättas till eller bara suga åt dig om det är odelat positivt.

Det kan också användas i syfte att bygga länkar. När någon skrivit om din sajt utan att skapa en länk så kan du ta kontakt och be om att de istället skapar en klickbar länk. Du har då skapat en naturlig länk! Denna metod kan du sedan utveckla ytterligare, tänk kreativt.

Google Alerts är inte perfekt så om du verkligen vill vara säker på att få all information om ditt förvalda ämne så bör du även använda andra tjänster, till exempel Mention (har både gratis och betaltjänster).

8. Google Tag Manager

Med hjälp av Google Tag Manager kan du på ett enkelt sätt implementera taggar och på så sätt få tillgång till mera data, utan att behöva koda en endaste liten snutt.

Detta är ett lite mer avancerat verktyg men tar du dig tid och sätter dig in i dess egenskaper så kommer du i längden tjäna både tid och pengar. Det integrerar perfekt med ditt Analytics konto och hjälper dig att få direkt data angående klick och CTR.

Dags att summera

Där har du dem – 8 SEO verktyg som vi är helt fria att använda från ”good old” Google.

Jag vet att det inte finns något som är gratis här i livet och Google använder självklart den informationen som vi ger dem genom att använda dessa tjänster.

Men så länge Google finns och är så pass bra på det ”mesta” de gör så ser jag till att dra nytta av dessa hjälpmedel.

Vilka är dina favorit verktyg? Har du några speciella knep eller tips om hur man bäst använder dessa? Dela gärna med dig här i kommentarerna!

Lämna en kommentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *